Nauka podnoszenia dziecka
Nauka przewrotów na bok
Nauka przewrotów na brzuch
Prawidłowy Rozwój Dziecka w pierwszym roku życia i co może niepokoić rodzica.
1 miesiąc
Prawidłowy rozwój:
- W leżeniu tyłem: ułożenie głowy raz z prawej, raz z lewej strony, skupienie wzroku i wodzenie, kopanie rytmiczne naprzemienne lub symetryczne
- W leżeniu przodem: próby przekładania głowy z boku na bok, kopanie kkd
Co może niepokoić:
- silny wyprost w obrebie głowy
- głowa zrotowana w jedną stronękciuk stale schowany w dłoni
- mało aktywne kkd
2 miesiąc
Prawidłowy rozwój:
- W leżeniu tyłem: ATOS obusstronny, początek kontroli głowy w linii środkowej, uśmiech „społeczny”, częściej otwiera rękę, kopie różnorodnie
- W leżeniu przodem:uniesienie głowy pod kątem 45, używanie kkg do podporu, łokcie nadal za linią barków, miednica obniżona
Co może niepokoić:
- ATOS jednostronny
- słabe unoszenie głowy
3 miesiąc
Prawidłowy rozwój:
- W leżeniu tyłem: długotrwałe utrzymanie głowy w linii środkowej. łączenie obu kkg w linii środkowej i wkładanie ich do buzi,kopanie kkd w powietrzu
- W leżeniu przodem: utrzymanie i uniesienie głowy do kąta 90, podpór na przedramionach-łokcie na wysokości barków
Co może niepokoić:
- trudności w kontroli głowy i wzroku w linii środkowej
- unoszenie i wkładanie do ust tylko jednej zawsze tej samej kończyny górnej
- słaba praca antygrawitacyjna kkd
4 miesiąc
Prawidłowy rozwój:
- W leżeniu tyłem: sięganie do kolan, przetaczanie na boki oraz powrót do pozycji leżenia na plecach, małe mosty, wkładanie zabawek do buzi
- W leżeniu przodem: podpór na kkg z ustawieniem łokci przed linią barków, przyleganie miednicy do podłoża
Co może niepokoić:
- sięganie do kolan bez kontroli wzroku i spoglądanie w tył
- sięganie do kolan tylko jedną kg zazwyczaj tą samą
5 miesiąc
Prawidłowy rozwój:
- W leżeniu tyłem: chwytanie dłońmi za stopy, chwytanie obu dłońmi jednej stopy, przetaczanie na brzuch, wykonanie dużych mostów
- W leżeniu przodem: oparcie na wyprostowanych kkg, ”pływanie”, podpór na jednym przedramieniu
Co może niepokoić:
- zabawa kkg bez kontroli wzroku
- sięganie i zabawa tylko jedną kkg
- kopanie tylko jedna kończyną dolną
- zabawa stopami bez kontaktu wzrokowego
- stopy nieaktywne
- splatanie stóp
6 miesiąc
Prawidłowy rozwój:
- W lezeniu tyłem: Wkładanie paluchów stóp do buzi, Chwytanie przedmiotów za pomocą stóp, Sięganie po zabawki po przekątnej, Obroty na brzuch, Niezależne ruchy gałek ocznych względem głowy
- W leżeniu przodem: pełzanie do tyłu, opieranie się na jednej wyprostowanej kkg, reakcja amfibii, obroty na plecy, odpychanie paluchami od podłoża
Co może niepokoić:
- pełzanie asymetryczne
- przetaczanie tylko przez jedna stronę
- przetaczanie bez unoszenia głowy
- unoszenie tylko jednej kończyny dolnej
- wkładanie do ust palucha tylko jednej kd
- słaba aktywność stóp i palców
7 miesiąc
Prawidłowy rozwój:
- obroty wokół osi pępka tzw. Piwoty
- pełzanie do przodu
- siadanie z trzymaniem podpory z przodu
- Unoszenie miednicy do góry i tułowia jako przygotowanie do pozycji „niedźwiadka”
Co może niepokoić:
- wykonanie :pivotów” tylko w jedna strone
- pełzanie asymetryczne
8 miesiąc
Prawidłowy rozwój:
- pozycja „niedźwiadka”
- początki pozycji czworaczej i balansowanie w tył i w przód
- początki przemieszczania się do tyłu w poz. czworaczej- raczkowanie
- uzyskanie pozycji siedzącej
- początki czworakowania
Co może niepokoić:
- brak przyjmowania pozycji adekwatnych do wieku
- siedzenie: z asymetrycznym ustawieniem głowy i tułowia, z obciążaniem jednego pośladka, z miednica ustawiona w tyłopochyleniu
- siadanie tylko przez jedna stronę
9 miesiąc
Prawidłowy rozwój:
- przemieszczanie się w pozycji „niedźwiadka”
- wstawanie przy podporze na początku obunoż, a następnie z klęku jednonóz
- ”sprężynowanie”
- chodzenie bokiem przy meblach
Co może niepokoić:
- brak przyjmowania aktywności adekwatnych do wieku
- stawanie na palcach, rzadko na całych stopach
- chodzenie bokiem tylko e jedna stronę
- koślawe ustawienie stóp
- przerosty w stawach kolanowych
10-12 miesiąc
Prawidłowy rozwój:
- spędzanie dużo czasu w pozycji stojącej
- poczatki chodu przodem do kierunku ruchu
- w staniu trzymając się podpory przysiady
- początki samodzielnego stania
Należy zwrócić uwagę na:
- ustawienie stóp, ustawienie miednicy.
- Po osiągnięciu pozycji stojącej i samodzielnego chodu należy zwrócić uwagę na jakość postawy ciała i jakość chodu